jbg ms v3

faq

hubungi

maklumbalas

peta

Data Terbuka

  • Data Terbuka merujuk kepada data yang boleh digunakan secara bebas, boleh dikongsi dan digunakan semula oleh rakyat, agensi Sektor Awam atau Swasta.
  • Pelaksanaan Data Terbuka Kerajaan adalah bertujuan untuk meningkatkan kualiti dan ketelusan penyampaian perkhidmatan awam terhadap maklumat kerajaan. Ia juga merupakan salah satu kriteria penilaian global dalam perkhidmatan E-Kerajaan.
  • Pengunaan data atau penggunaan semula data hendaklah memenuhi terma dan syarat : Terma Penggunaan Data Terbuka Kerajaan 1.0
Bil Tajuk Set Data Format
1 Statistik Pendaftaran Kes Syariah Jabatan Bantuan Guaman Februari 2020 XLSX
2 Statistik Pendaftaran Kes Sivil Jabatan Bantuan Guaman Februari 2020
XLSX
3 Statistik Khidmat Nasihat Syariah Jabatan Bantuan Guaman Februari 2020  XLSX

 

Dasar Privasi

Privasi Anda

Halaman ini menerangkan dasar privasi yang merangkumi penggunaan dan perlindungan maklumat yang dikemukakan oleh pengunjung.Sekiranya anda membuat transaksi atau menghantar e-mel yang mengandungi maklumat peribadi, maklumat ini mungkin akan dikongsi bersama dengan agensi awam lain untuk membantu penyediaan perkhidmatan yang lebih berkesan dan efektif. Contohnya seperti di dalam menyelesaikan aduan yang memerlukan maklum balas dari agensi-agensi lain.

 

Maklumat Yang Dikumpul

Tiada maklumat peribadi akan dikumpul semasa anda melayari laman web ini kecuali maklumat yang dikemukakan oleh anda melalui e-mel.

 

Apa Yang Akan Berlaku Jika Saya Membuat Pautan Kepada Portal/ Laman Web Yang Lain?

Laman web ini mempunyai pautan ke portal/ laman web lain. Dasar privasi ini hanya terpakai untuk laman web ini sahaja. Perlu diingatkan bahawa portal/ laman web yang terdapat dalam pautan mungkin mempunyai dasar privasi yang berbeza dan pengunjung dinasihatkan supaya meneliti dan memahami dasar privasi bagi setiap portal/ laman web yang dilayari.

 

Pindaan Dasar

Sekiranya dasar privasi ini dipinda, pindaan akan dikemas kini di halaman ini. 

Dasar Keselamatan

Perlindungan Data

Teknologi terkini termasuk keselamatan data adalah digunakan untuk melindungi data yang dikemukakan dan pematuhan kepada standard keselamatan yang ketat adalah terpakai untuk menghalang capaian yang tidak dibenarkan.

 

Keselamatan Storan

Semua storan elektronik dan penghantaran data peribadi akan dilindungi dan disimpan dengan menggunakan teknologi keselamatan yang sesuai.

Fungsi

 

Fungsi Jabatan Bantuan Guaman adalah seperti yang berikut :

  • Memberikan khidmat nasihat guaman dalam semua perkara undang-undang (Jadual Keempat)
  • Mewakili atau memberikan bantuan guaman dalam prosiding di semua mahkamah dalam bidang kuasa jenayah (Jadual Kedua) dan  bidang kuasa sivil dan syariah (Jadual Ketiga) Akta Bantuan Guaman 1971
  • Memberikan khidmat pengantaraan
  • Memberikan khidmat pendamping guaman

MySMS JBG

PANDUAN    
     
1) Menu perkhidmatan SMS
Sila taip, JBG MENU & SMS ke 15888
   
Contoh:    
     
         
          Hantar           Terima  
  JBG MENU    0.20 JBG: MENU
1- KHIDMATJBG
2-ALAMAT
3-KUALITI
4-DOKUMEN
5-ADUAN
 
     
     
2) Alamat JBG
Sila taip, JBG [NEGERI] & SMS ke 15888
   
Contoh:    
     
          Hantar           Terima  
  JBG SABAH    0.20 JBG: Aras 2, Menara MAA, No. 6, Lrg Api-Api 1, P.S. 11319, 88814 KOTA KINABALU, SABAH T:088-488296 F:088-488 096 E:Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.  
         
     
     
3) Maklumbalas Kualiti Perkhidmatan JBG
Sila taip, JBG KUALITI & SMS ke 15888
   
Contoh:    
     
          Hantar           Terima  
  JBG KUALITI   

0.20 JBG: KUALITI 1-Cemerlang 2-Amat Baik 3-Memuaskan 4-Tdk Memuaskan Cth: utk kualiti cemerlang cwg SABAH, taip JBG QSABAH 1 & SMS ke 15888

 
         
     
     
4) Untuk cara-cara memuat turun dokumen
Sila taip, JBG DOKUMEN & SMS ke 15888
   
Contoh:    
     
          Hantar           Terima  
  JBG DOKUMEN    0.20 JBG: MENU
1-ALAMATJBG
2-KHIDMAT.Cth: taip JBG ALAMATJBG [e-mel anda] & SMS ke 15888.
 
         
     
     
     
PERKHIDMATAN    
     
1) Perkhidmatan yang disediakan oleh JBG
Sila taip, JBG KHIDMATJBG & SMS ke 15888
   
Contoh:    
     
          Hantar           Terima  
  JBG KHIDMATJBG    0.20 JBG: KHIDMATJBG
1. Khidmat Nasihat Undang-Undang. 2. Penyelesaian Melalui Rundingan. 3. Mewakili Kes di Mahkamah (Litigasi).
 
         
     
     
2) Negeri yang mempunyai lebih dari satu cawangan
Sila taip, JBG [NEGERI] & SMS ke 15888
   
Contoh:    
     
          Hantar           Terima  
  JBG SARAWAK    0.20 JBG: SARAWAK 1-KUCHING 2-SIBU 3-MIRI Cth: taip JBG KUCHING & SMS ke 15888.  
         
         
          Hantar           Terima  
  JBG SIBU    0.20 JBG: Tingkat 3, Bangunan Lakis, Lot 400, Jln Kampung Nyabor, 96000 SIBU, SARAWAK T:084-343978 F:084-346978 E:Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.  
     
     
     
     
DOKUMEN ATAS PERMINTAAN    
     
1) Untuk memuat turun dokumen alamat JBG
Sila taip, JBG ALAMATJBG [e-mel anda] & SMS ke 15888
   
Contoh:    
     
          Hantar           Terima  
  JBG ALAMATJBG Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.    0.20 JBG: ALAMATJBG Alamat semua cawangan JBG telah dihantar ke emel yangdisertakan. Terima kasih.  
         
     
     
2) Untuk memuat turun dokumen informasi perkhidmatan JBG
Sila taip, JBG KHIDMAT [e-mel anda] & SMS ke 15888
   
Contoh:    
     
          Hantar           Terima  
  JBG KHIDMAT Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.    0.20 JBG: KHIDMAT Informasi perkhidmatan JBG telah dihantar ke emel yangdisertakan. Terima kasih.  
         
     
     
     
ADUAN    
     
1) Untuk membuat aduan
Sila taip, JBG ADUAN [aduan anda] & SMS ke 15888
   
Contoh:    
     
          Hantar           Terima  
  JBG ADUAN Saya kurang berpuas hati    0.20 JBG: ADUAN
Terima kasih atas aduan anda.Tindakan akan diambil.Aduan juga boleh dihantar kepada Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
 
         
     
     
2) Untuk memberi maklumbalas kualiti perkhidmatan cawangan
Sila taip, JBG QSABAH [pilihan] & SMS ke 15888
   
Contoh:    
     
          Hantar           Terima  
  JBG QSABAH 1    0.20 JBG: KUALITI SABAH Terima kasih di atas maklumbalas kualiti yang diberikan  
         

Setiap SMS dikenakan caj 20 sen tidak termasuk caj TELCO. Beroperasi 24 jam sehari.

Laman Web Rasmi Gerbang SMS Kerajaan Malaysia